Küçükşeyler
Beslenme Politikamız

Küçük Şeyler Anaokulları olarak çocuklarımızın beslenmeleri üzerinde etkimizin çok önemli olduğunu biliyoruz. Bu fırsatı, çocuklarımızın beslenme alışkanlıklarını olabildiğince sağlıklı şekillendirmek için kullanıyoruz.

Amacımız, öncelikle çocuklarımızın dengeli, doğru ve sağlıklı beslenmesidir.

Onlar için hazırladığımız sağlıklı ve dengeli menü aracılığıyla da beslenme alışkanlıklarını geliştirmelerine destek olmaktır.

Okul Öncesi Dönem Çocuklarda Beslenmenin Önemi

Okul öncesi çocuklarda hızlı büyüme ve gelişme nedeniyle pek çok besin öğesine olan gereksinim yaşamının diğer dönemlerine oranla daha fazladır. Üç-altı yaş çocuklarının; kemik, diş, kas, beyin ve sinir sisteminin, dolaşım ve diğer organlarının büyüyüp gelişmesi için hacim yönünden az, besin öğesi içeriği yüksek besinlere gereksinmeleri vardır.

Yemek tüm çocuklar için önemlidir çünkü:

  • Çocuklar, ilk yıllarda yaşamın diğer herhangi bir döneminde olduğundan daha hızlı büyür ve gelişirler.
  • Çocuklar kendilerini beslemeyi öğrendikçe motor becerilerini de geliştirirler.
  • Çocuklar meraklıdır ve yeni yiyecekler denemek isterler. Araştırmalar, daha küçükken çeşitli yemek tatları, dokuları ve renkleri deneyimleyen çocukların yaşamlarının ileriki yıllarında daha iyi beslendiklerini gösteriyor. Dolayısıyla, yaşamın ilk yıllarında öğrenilen iyi beslenme alışkanlıkları ömür boyu sürebilir.
  • Rahat bir ortamda çocuklar ve öğretmenlerinin iletişim kurmaları için yemek zamanı, iyi bir fırsat sağlar.

Beslenme İlkelerimiz

Beslenme Menülerini Neye Göre Hazırlıyoruz?

Beslenme ilkelerimiz kapsamında, beslenme listelerimizin dengeli olmasına, çocuklarımızın

  • Karbonhidrat
  • Protein
  • Yağ
  • Vitamin

gibi dört temel besin öğesinden dengeli bir şekilde almasına özen gösteriyoruz.

Yemeklerimizi tuz, protein, yağ oranları belirlenerek, farklı renkli tariflerle hazırlıyoruz.

Okul öncesi eğitimi gören çocukların, 2 ana 1 ara öğün olacak şekilde günlük kalori gereksinimlerinin 2/3'ü karşılanacak şekilde hazırlıyoruz. Gerekli vitamin, mineral, karbonhidrat, protein, yağ gibi makro ve mikro elementlerin tamamı beslenme menülerinde yer almaktadır.

Sağlıklı tarifler, çeşitli ve renkli öğünler ile çocukların sağlıklı beslenmeyi sevmesi aynı zamanda da besin ihtiyacının karşılanması için önemlidir.

Her öğün için Türkiye Beslenme Rehberi'nde önerilen günlük enerji ve makrobesin gereksiniminin yaş aralığına göre sağlıyoruz.

Yeterli ve dengeli beslenme alışkanlıklarının kazanıldığı bu dönemde, menülerin seçimli olması uygun değildir. Bu sebeple 4 kap set seçimsiz menü planlanmaktadır.

Menüde her yemek birbiri ile besin değeri, renk, yapı, kıvam, lezzet, hazırlama, pişirme yöntemleri ve servis sıcaklığı bakımından uyumlu olmasına dikkat ediyoruz.

Menülerde yer alacak besinler mevsiminde bulunanlardan tercih ediyoruz. Bununla birlikte çeşitliliğin sağlanması açısından dondurulmuş veya kurutulmuş besinler de kullanıyoruz.

Küçük yaş grubunda çocukların tüketim durumları göz önünde bulundurulduğunda, büyük parça et yemekleri yerine küçük parça et yemekleri ve köftelerin tercih ediyoruz.

Menülerde Çocuğun tüketimini arttırması planlanan besin/besin grupları;

  • Mevsiminde sebze ve meyveler.
  • Tam tahıl ürünleri.
  • B vitaminleri, E vitamini, Demir, Çinko, Magnezyum, Kalsiyum ve Fosfor içeriği yüksek besinler.
  • Çocukta kabızlık görülmemesi için günlük önerilen miktarda posa alımının sağlanması.
  • Süt ve süt ürünleri.

Çocukların normal büyüme ve gelişme sürecinde yeteri ve dengeli beslenmesi, boy uzamasında oldukça etkilidir. Kalsiyum ve protein içeriği yüksek besinler, kas ve iskelet sisteminin işlevinin geliştirilmesine yardımcı olur. Bizlerde okullarımız için hazırlanan menülerimize yumurta, kuru yemişler, muz veya havuç gibi besinlerin dengeli şekilde ekliyoruz.

Omega-3 yağ asiterinden zengin ceviz ve chia tohumunun beslenmeye eklenmesiyle beyin gelişimini desteklemeyi hedefliyoruz.

Özellikle yemek seçen çocuklarda sıklıkla görülen sebze tüketmeme durumu, çocuğun yeterli vitamin, mineral ve posa almasını engelleyerek gelişimini olumsuz etkiler. Bu yüzden menülerimizde sebzeleri renkli ve eğlenceli hale getirerek veya tüketim formunu değiştirerek çocuğun tüketeceği hale getiriyoruz.

Günlük önerilen enerji ve besin ögesi gereksinmesinin tam zamanlı okullarımızda 2/3'ünü karşılayacak şekilde hedefliyoruz.

Çocukların yemekler konusunda seçici oldukları da göz önünde bulundurulduğunda, anaokullarında 2 ana öğün (kahvaltı, öğle öğünü) ve en az 1 ara öğün (tercihen ikindi öğünü) ilavesini yapıyoruz.

Okul öncesi çocukların porsiyonları yetişkin porsiyonlarının 1/4'ü ile 1/3'ü arasında olmalıdır. Porsiyon büyüklüğünü her yaş için 1 yemek kaşığı yemek olarak tanımlanabilir. Bizde okullarımızda buna göre yemek miktarlarını ayarlıyoruz.

Ayrıca menülerimizde küçük yaştaki çocukların balık yerken zorlanabilecekleri düşünülerek (kılçık, vb) balık yer almamaktadır. Bu kapsamda ailelerimize balığın çocukların haftada bir evdeki menülerine eklenmesini öneririz.

Menülerimizde beyaz et olarak tavuk yerine daha yüksek demir içeriğine sahip hindiyi tercih ediyoruz.

Doğru beslenme ile çocuğun yeterli boy uzaması, beyin gelişiminin sağlanması, ileriki yaşlarda kronik hastalıklardan ve obeziteden korunması ve dikkat dağınıklığının azaltılması hedeflenmektedir.

Beslenme Ortamlarımız;

Çocuklar, yemek zamanları güvenli ve mutlu hissettikleri bir ortamda keyifli bir şekilde yemek yemeyi sürdürürler.

Çocukları küçük miktarlarda olsa bile en azından her yemeği denemeye teşvik ederiz. Öğretmenlerini ve sınıf arkadaşlarının farklı yiyecekler yediklerini gözlemlediklerinde, çocuklar da alışık olmadıkları yiyecekleri dener ve çeşitli yiyecekleri yemeyi öğrenirler.

Çocuklar grup içinde evden daha farklı davranış sergileyebilirler. Evde hiç yemediği bir yemeği okulda arkadaşları ile birlikte iştahla yiyen çocuklarımızın sayısı hiç de az değildir.

Besin alerjisi

Besin alerjisi olan çocukların alerjik olduğu gıdaların bilgisinin çocuğu tanıma formları aracılığıyla alınması ve herhangi bir alerjik şok gelişmesi durumunda neler yapılacağına dair eylem planlarının aile işbirliği ile hazırlanması gerekmektedir.